تبلیغات
مهدویت - علت عدم توجه به ناظر بودن خداوند بر اعمال انسان
دوشنبه 3 آبان 1389

علت عدم توجه به ناظر بودن خداوند بر اعمال انسان

   نوشته شده توسط: سید جعفر    نوع مطلب :پرسش و پاسخ ،

سوال: هیچگاه نتوانستم این حس را در خود به وجود بیاورم كه «خدا و امام» ناظر بر اعمال من است، علت آن چیست؟

متن پاسخ: علت اساسی كه انسان، نظارت خداوند در وجود خود را احساس نمی كند، عدم شناخت صحیح است. این مسئله موجب غفلت انسان می شود.
تا چیزی را نشناسیم و از وجود آن خبر نداشته باشیم، توجهی هم به آن نخواهیم كرد. هیچ معرفتی خود به خود برای انسان حاصل نمی شود. اعتقاد به خدا و آخرت به گونه ای نیست كه با صرف تصوّر موضوع، تصدیق به حكم پیدا شود. این معارف جزء معارف نظری است كه برای حصول آن ها نیاز به فكر و تحقیق داریم. پس برای رسیدن به شناخت خدا باید به تفكر روی آوریم. تفكر مقدمه شناخت است. بی جهت نیست كه در قرآن و روایات بر تفكر تأكید شده است.
منظور از تفكّر، اندیشه در صفات و افعال الهی و نعمت های خدا و تفكّر درباره خودمان، نیز اندیشه در هدف خلقت و مقایسه دنیا و آخرت می باشد.(1)
خداوند آفریننده جهان هستی و از جمله انسان است. آیا می تواند از چیزی كه آفریده، آگاهی نداشته باشد؟ تمام عالم در محضر الهی حاضر است، هر لحظه موجودات در حال دریافت وجود و فیض جدید اند و نیاز به خداوند دارند، پس آیا نمی تواند خداوند بر حال و نیاز انسان آگاه باشد، پس چگونه نیاز آن ها را برطرف می كند؟!
سلول های بدن و تمام دستگاه هایی كه در بدن انسان وجود دارد و با آن دقت كار خود را انجام می دهند، در حالی كه فاقد شعور و ادراك هستند، چگونه چنین دقیق كار خود را انجام می دهند؟ اگر ذره ای در فعالیت آن ها خلل ایجاد شود، نظم طبیعی فرو می ریزد.
كیست در گوش من كه او می شنود آوازم / كیست در دیده كه از دیده برون می نگرد
راستی چگونه خدا را ناظر بر خود احساس نكنیم، در حالی كه در هنگام مشكل و سختی و ناراحتی و غم سنگین كه در درون ایجاد می شود، متوجه او می شویم و از او استمداد می طلبیم؟!
نكته دیگر توجه به آیات قرآن است. آیاتی كه این پیام را دارد كه خداوند به ظاهر و باطن انسان احاطه دارد و ناظر بر احوال آدمی است، مانند آیه "یعلم خائنة الأعین و ما تخفی الصدور؛ خداوند از گوشه های چشم و آن چه در سینه های ما پنهان شده آگاه است".(2) یا مثل آیه "ان الله كان علیكم رقیباً؛ خداوند بر شما نظارت دارد و مراقب شما است".(3)
خواندن این آیه و نظائر آن كافی نیست، بلكه باید آن را همواره مورد نظر داشته باشید. گاهی اوقات احساس نكردن، ناشی از شناخت نیست، بلكه باید عملاً تمرین كند تا دچار غفلت نشود، زیرا بسیاری اوقات غافل شدن، موجب می شود كه ناظر بودن را احساس نكنیم. گاهی چه بسا لازم باشد در تابلو یا صفحه ای بنویسید تا همیشه چشمتان به آن بخورد. البته باید اذعان كرد كه رسیدن به این مقام مشكل است و به تدریج باید حاصل گردد. انسان باید عواملی را كه موجب غفلت می شوند، از خود دور كند. متأسفانه جهل یا غفلت دامنگیر بسیاری از مؤمنان شده است. با این كه می دانند در محضر پروردگارند اما از این كه در محضر ربوبی اند غفلت دارند. بنابراین مشكل اصلی در جهل و غفلت می باشد و درمان در علم و هوشیاری است. كتاب مقالات جلد سوم طریق عملی تزكیه از استاد محمّد شجاعی جهت مطالعه معرفی می شود.
پی نوشت ها:
1. محمد تقی مصباح، به سوی او، 154 ـ 150.
2. مؤمن (40) آیة 19.
3. نساء (4) آیة 1.
منبع: www.eporsesh.com