رجبعلی خیاط(2)
جناب شیخ دنبال غذاهای لذیذ نبود، بیشتر وقت ها از غذاهای ساده، مثل سیب زمینی و فرنی استفاده میكرد. سر سفره، رو به قبله و دو زانو مینشست و به طور خمیده غذا میخورد، و گاهی هم بشقاب را به دست میگرفت همیشه غذا را با اشتهای كامل میخورد، و گاهی مقداری از غذای خود را در بشقاب یكی از دوستان كه دستش میرسید میگذاشت.
هنگام خوردن غذا حرف نمیزد و دیگران هم به احترام ایشان سكوت میكردند. اگر كسی او را به مهمانی دعوت می كرد با توجه، قبول یا رد میكرد، با این حال بیشتر وقت ها دعوت دوستان را رد نمیكرد.
از غذای بازار پرهیز نداشت، با این حال از تأثیر خوراك در روح انسان غافل نبود و برخی دگرگونی های روحی را ناشی از غذا می دانست.

شغل
خیاطی یكی از شغلهای پسندیده در اسلام است. لقمان حكیم این شغل
را برای خود انتخاب كرده بود.
جناب شیخ برای اداره زندگی خود، این شغل را انتخاب كرد و از این
رو به « شیخ رجبعلی خیاط » معروف شد. جالب است بدانیم كه خانه
ساده و محقر شیخ، با خصوصیاتی كه پیشتر بیان شد، كارگاه خیاطی او
نیز بود.
یكی از دوستان شیخ میگوید: فراموش نمیكنم كه روزی در ایام
تابستان در بازار جناب شیخ را دیدم، در حالی كه از ضعف رنگش مایل
به زردی بود. قدری وسایل و ابزار خیاطی را خریداری و به سوی منزل
میرفت، به او گفتم: آقا! قدری استراحت كنید، حال شما خوب نیست.
فرمود:
«عیال و اولاد را چه كنم؟! »
در حدیث است كه رسول خدا (ص) فرمودند :
« إن الله تعالی یحب أن یری عبده تعباً فی
طلب الحلال؛
خداوند دوست دارد كه بنده خود را در راه به دست آوردن روزی حلال،
خسته ببیند. »
سیاست
شیخ در عالم سیاست نبود، اما با رژیم منفور پهلوی و سیاستمداران
حاكم آن به شدت مخالف بود.
یكی از فرزندان شیخ میگوید: در 30 تیر سال 1330 هجری شمسی وقتی
شیخ وارد منزل شد، شروع كرد به گریه كردن و فرمود:
« حضرت سید الشهدا(ع) این آتش را با
عبایشان خاموش كردند و جلوی این بلا را گرفتند، آن ها بنا داشتند
در این روز خیلی ها را بكشند؛ آیت الله كاشانی موفق نمیشود ولی سیدی هست كه میآید و موفق میشود. »
پس از چندی معلوم شد که مقصود از سید دوم، امام خمینی (ره) است.
ناصرالدین شاه در برزخ
در رابطه با وضعیت ناصرالدین شاه قاجار در عالم برزخ، یكی از شاگردان شیخ از ایشان نقل كرد:
« روح او را روز جمعهای آزاد كرده بودند و شب شنبه او را با هل به جایگاه خود میبردند، او با گریه به مأموران التماس میكرد و میگفت: « نبرید ». هنگامی كه مرا دید به من گفت: اگر میدانستم جایم این جاست در دنیا خیال خوشی هم نمیكردم! »
ستایش از پادشاه ستمكار
جناب شیخ، دوستان و شاگردان خود را از همكاری با دولت حاكم ( پهلوی) و به خصوص از تعریف و تمجید آنان بر حذر میداشت. یكی از شاگردان شیخ از وی نقل كردهاست كه فرمود:
« روح یكی از مقدسین را در برزخ دیدم محاكمه میكنند و همه كارهای ناشایسته سلطان جایر زمان او را در نامه عملش ثبت كرده و به او نسبت میدهند. شخص مذكور گفت: من این همه جنایت نكردهام.
به او گفته شد: مگر در مقام تعریف از او نگفتی: عجب امنیتی به كشور دادهاست؟
گفت: چرا!
به او گفته شد: بنابر این تو راضی به فعل او بودی، او برای حفظ سلطنت خود به این جنایات دست زد. »
در نهجالبلاغه آمده است كه امام علی(ع) فرمود:
« الراضی بفعل قوم كالداخل فیه معهم، و علی كل داخل فی باطل اثمان: اثم العمل به، و اثم الرضا به؛
هركه به كردار عدهای راضی باشد، مانند كسی است كه همراه آنان، آن كار را انجام داده باشد و هر كس به كردار باطلی دست زند او را دو گناه باشد؛ گناه انجام آن و گناه راضی بودن به آن. »
منبع: سایت صالحین
برچسب ها:
علماء و بزرگان ،
زندگینامه بزرگان ،
مشاهیر ،
رجبعلی خیاط ،
مهدویت ،
آخرالزمان ،
امام مهدی (عج) ،
صاحب الزمان(عج) ،